???? ??? ?????

استانداردهای معتبر لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره دارای استانداردهای مختلفی برای کاربرد‌های متفاوت است که معتبر ترین آنها، استاندارد DIN 8074 آلمان جهت لوله پلی اتیلن تک جداره و DIN 16963 جهت اتصالات و استاندارد ASTM و استاندارد Isiri 1331 ایران است که جزئیات هر کدام را جداگانه در بخش استاندارد‌ها می توانید مطالعه نمائید.

روش توليد لوله پلی اتیلن

فرآيند توليد لوله پلي اتيلن تک جداره به روش اكستروژن مي باشد كه مواد اوليه به صورت گرانول به داخل دستگاه اكسترودر وارد شده و در اثر حرارت ذوب مي شوند.

مواد ذوب شده به وسيله ماردون (ميله مارپيچ) به جلو رانده مي شده و پس از خروج از اكسترودر وارد قالب مي شوند . مواد پخته شده پس از خروج از سر قالب ، از كاليبراتور عبور نموده و در تانك وكيوم با اعمال فشار مناسب شكل داده مي شوند. سطح لوله به محض خروج از كاليبراتور بوسيله لايه هايي از جريان آب سرد خنك مي گردد.

حرارت بالاي مذاب پلي اتيلن بعد از خروج از قالب بتدريج در تانك وكيوم و پس از آن در تانك هاي خنك كننده با استفاده از آب سرد كاهش مي يابد .

لوله پلی اتیلن توليد شده بوسيله دستگاه كشنده بتدريج از درون تانك هاي خلاء و خنك كننده كشيده شده و بوسيله دستگاه مارك زن ، مشخصات فني ، تاريخ توليد ، علامت استاندارد و نشان اختصاري نام شركت بر روي آن ثبت مي گردد و سپس بوسيله دستگاه برش در متراژهاي مختلف و معين بريده مي شوند.

لوله پلی اتیلن سایز 50:

لوله پلی اتیلن سایز 50 دسته ای از لوله های پلی اتیلن است که در شبکه های انتقال آب مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی های منحصر به فرد لوله های پلی اتیلن 50 میلی متر باعث شده است این لوله ها مورد توجه مدیران صنایع در سراسر جهان قرار بگیرند. از طرف دیگر، این لوله ها دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار زیاد هستند و به همین خاطر کاربرد وسیعی در صنایع آب و فاضلاب دارند.

لوله پلی اتیلن 50 میلیمتر در تمام صنایع، ساختمان ها و پروژه ها کاربرد دارند. این لوله ها به عنوان مسیر عبور سیم ها و کابل های برق و مخابراتی و همچنین فیبرهای نوری مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی دیگر از موارد استفاده لوله پلی اتیلن 50 میلیمتر، نصب در مسیر انتقال مواد شیمیایی در صنایع نفت و پتروشیمی می باشد. تمام موادی که در این صنایع تولید می شوند ماهیت اسیدی و یا شیمیایی بسیار قوی دارند و از این جهت لوله هایی باید برای انتقال این مواد به کار روند که در این محیط ها تخریب نشوند.

اصلی ترین کاربرد لوله پلی اتیلن 50 میلیمتر استفاده در صنعت آب و فاضلاب می باشد. برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه های شهری و روستایی، از لوله های پلی اتیلن با قطرهای مختلف استفاده می شود. لوله پلی اتیلن سایز 50 میلیمتر نیز یکی از انواع لوله آبرسانی محسوب می شود.

مقاومت در برابر عوامل شیمیایی، مقاومت در برابر ضربه، سایش و خمش، انعطاف پذیری بالا، عدم خوردگی و زنگ زدگی، قابلیت جوش و اتصال آسان، حمل و نقل و جابه جایی آسان، مقاومت در برابر تجزیه، فسادپذیری و رشد میکروارگانیسم ها از مهم ترین مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن 50 میلی متر می باشد.

اتصالات لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن را می توان به وسیله اتصالات متنوعی به هم وصل کرد. اتصالات پیچی، اتصالات جوشی و الکتروفیوژن از جمله این روش ها می باشند. در دروش اتصال جوشی لوله در طی فرآیند جوش گرم شده و با اتصالات یکپارچه میشوند. این موضوع باعث میشود از هر دو طرف اتصال لوله از حالت اولیه خود نیز مستحکم تر شود. برای نصب و اتصال لوله پلی اتیلن، برخلاف لوله های PVC هیچ واشر یا ماده شیمیایی برای چسباندن لازم نیست. این موضوع، در کنار طول عمر بالای لوله پلی اتیلن این لوله ها را به جایگزینی تبدیل کرده که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد میکند.

لوله پلی اتیلن گازرسانی

یکی از مهمترین کاربردهای لوله پلی اتیلن در صنایع پتروشیمی و برای انتقال گاز طبیعی است. مقاومت بالای لوله پلی اتیلن در برابر آتش و زنگ زدگی و طول عمر بالای این لوله ها باعث شده لوله های پلاستیکی با جنس پلی اتیلن یکی از اصلی ترین لوله های مصرفی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و حتی معادن باشد.

لوله پلی اتیلن آبیاری تحت فشار

در زمین های کشاورزی که برای انتقال آب در شبکه های آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای، به فشار کاری بالایی نیاز است، لوله پلی اتیلن بهترین انتخاب ممکن می باشد. این لوله ها نسبت به لوله های فلزی در شبکه های تحت فشار عملکرد بهتری دارند و همین موضوع باعث شده سرعت جایگزینی لوله های پلی اتیلنی در صنایع کشاورزی از سایر صنایع به مراتب بالاتر باشد.

یکی از دلایل دیگر استقبال کشاورزان از لوله پلی اتیلن سهولت در نصب و به کارگیری این لوله ها و هزینه پایینتر اتصالات می باشد. اتصالات و شیرآلات پلیمری به سادگی به لوله پلی اتیلن متصل شده و کاملا آب بندی می شوند. ابتکارات به کار رفته در اتصالات پلیمری نیاز به اتصالات و شیرآلات و مغزی ها را به حداقل مقدار ممکن کاهش داده و هزینه های اجرایی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

لوله پلی اتیلن کاروگیت فاضلابی و زهکشی

لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت برای مدیریت آب جریان ثقلی (گرانشی) مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از بکارگیری لوله کاروگیت تحمل فشار سیال نمی باشد و تنها به عنوان مجرای عبوری سیال مورد استفاده قرار می گیرد . به دلیل مقاومت بالای این لوله ها در برابر فشار بیرونی عمده مصرف لوله های کاروگیت به صورت دفنی و برای عبور پساب می باشد .

لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت دارای دو جداره می باشد که سطح خارجی آن به صورت موج موج و حلقه ای می باشد اما قسمت داخلی لوله کاروگیت کاملا صاف و صیقلی می باشد ، هدف از ساخت جداره داخلی صیقلی برای عبور راحت سیالات فاضلابی می باشد زیرا سیالات فاضلابی دارای ذرات جامد می باشند که در صورت عدم صیقلی بودن سطح داخلی لوله موجب ایجاد رسوب در لایه های آن شده و پس از مدتی نیاز به تعویض و تعمیر لوله پلی اتیلن می باشد.

تولید لوله پلی اتیلن

برای ایجاد لوله در اندازه‌ های مختلف، رزین PP گرم می ‌شود و از طریق یک قالب خارج می‌ شود، که قطر خط لوله را تعیین می‌کند. لوله پلی‌ اتیلن به دلیل افزودن ۳ تا ۵٪ کربن سیاه به ماده پلی‌اتیلن شفاف، معمولاً به رنگ سیاه است.

افزودن کربن سیاه محصولی را ایجاد می‌کند که در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم باشد. رنگ‌های دیگر نیز موجود، اما کمتر رایج هستند. لوله رنگی یا راه راه معمولاً ۹۰٪ تا ۹۵٪ ماده سیاه است و در قسمت بیرونی آن فقط یک لایه یا نوار رنگی است.

در زیر روند اکستروژن لوله HDPE نشان داده شده است:

سیستم لوله‌کشی اکسترود شده لوله HDPE، ۸۰۰ میلی‌متر

لوله HDPE کاملاً اکسترود شده ۸۰۰ میلی متر (۳۱.۵۰ اینچ)

ماده اولیه لوله پلی ‌اتیلن از یک سیلو به ناودان خشک کن کشیده می‌شود، که هر گونه رطوبت گلوله را از بین می‌برد. سپس توسط یک پمپ خلا به داخل مخلوط کن کشیده می‌شود، جایی که توسط گرم‌کن محفظه ‌ای گرم می‌شود.

مواد PE در ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد (۳۵۶ درجه فارنهایت) ذوب می‌شوند، و اجازه می‌دهند که از طریق قالب منتقل شود، تا مواد مذاب را به شکل دایره‌ای درآورد. پس از عبور از قالب، لوله تازه تشکیل شده به سرعت وارد مخازن خنک ‌کننده می‌شود، که قسمت خارجی لوله را در آب غوطه‌ور یا اسپری می‌کنند، هر یک از آن ‌ها دمای لوله را ۱۰ تا ۲۰ درجه کاهش می‌دهد.

از آنجا که پلی ‌اتیلن از ظرفیت ویژه حرارتی بالایی برخوردار است، برای جلوگیری از تغییر شکل لوله، باید آن را به صورت مرحله‌‌ای خنک کرد و تا رسیدن به تراکتور برای حمل‌و‌نقل، آنقدر سخت است که باید با ۲ یا ۳ تسمه به آرامی کشیده شود.

چاپگر لیزری یا پودری اندازه، نوع، تاریخ و نام سازندگان را در کنار لوله چاپ می‌کند. سپس با اره به طول ۳، ۶، ۱۲ یا ۲۴ متر (۹.۸، ۱۹.۷، ۳۹.۴ یا ۷۸.۷ فوت) بریده می ‌شوند، یا به طول ۵۰، ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر (۱۶۴، ۳۲۸ یا ۶۵۶ فوت) سیم ‌پیچی می ‌شوند.

کاربردهای لوله پلی اتیلن

انواع مختلف لوله پلی اتیلن برای کاربرهای گوناگونی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

شبکه‌های آب‌رسانی شهری و روستائی

پوشش لوله ‌های فلزی

شبکه‌های گاز رسانی

سیستم ‌یای مایعات و فاضلاب صنعتی

شبکه ‌های آبیاری تحت فشار (قطره ‌ای و بارانی)

شبکه ‌های زهکشی

بعنوان کانال‌ های تهویه

سیستم ‌های آبیاری متحرک

پوشش کابل‌ های مخابراتی و فیبر نوری

پوشش کابل ‌های برق

شبکه‌ های فاضلاب شهری و روستائی

سیستم ‌های لایروبی

انتقال مایعات شیمیایی وپسماند های صنعتی ( طبق استاندارد )

گریدهای گوناگون لوله پلی اتیلن:

گرید ۶۳

این گرید امروزه استفاده از آن رایج نیست زیر قطر و وزن آن بیشتر و تولید آن هزینه بر است و به صرفه نیست.

گرید ۸۰

 این محصول با وزن و قطر کمتر، توان تحمل فشار بیشتری دارد و قیمت آن نیز مناسب تر است. بنابراین نسبت به گرید قبلی کارآمدتر است.

لوله پلی اتیلن فشار قوی:

این لوله از بهترین ترکیبات اولیه تولید شده که توان تحمل فشاری کاری بیشتر و وزن و قطر کمتر دارد. در گرید های قبلی نور مستقیم خورشید باعث استهلاک لوله می شد و یکی از اساسی ترین معایب آن نیز همین دلیل است، که این مسئله اساسی در گرید ۱۰۰  رفع شده است. ترکیبات این لوله در مقابل اشعه UV نیز مقام است.

در واقع تمام لوله پلی اتیلن، فشار قوی هستند، که این به دلیل پیشرفت تکنولوژی ساخت مواد اولیه است؛ یعنی اگر در گذشته برای تحمل فشار بیشتر، دیواره‌ی لوله را ضخیم و ضخیمتر می کردند، با مواد جدید وزن و ضخامت لوله کاهش اما تحمل فشار تا 32 بار افزایش یافته است.

لوله پلی اتیلن فشار قوی معمولا 10 یا 16 بار تولید می شود که البته این خود یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت لوله پلی اتیلن است؛ هر چه تحمل فشار افزایش یابد قیمت لوله نیز افزایش میابد.

از مزیت های این لوله میتوان به وزن کمتر نسبت به سایر لوله ها، تحمل دمای منفی 70 درجه تا مثبت 80 درجه سانتیگراد، مناسب برای استفاده در مناطق زلزله خیز به دلیل انعطاف پذیری بالا، مقاومت بالا در برابر انواع مواد شیمیایی خورنده مانند اسیدها و بازها، حمل و نصب آسان در کمترین زمان ممکن، مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش که باعث از بین رفتن لوله می شود.

 لوله فشار قوی در دو نوع شاخه ای (6 متری یا 12 متری) و کلافی با مواد pe80 و pe100 تولید می شود.

اصطلاحات رايج لوله پلي اتيلن

PN : مخفف كلمه Pressure nominal مي باشد و روش ديگري  جهت دسته بندي فشار كاري لوله پلي اتيلن مي باشد.

PE : مخفف كلمه Poly ethylene است و در سه رنج به عرضه عموم مي رسد:

PE60 پلي اتيلن با خلوص 60 درصد

PE80 پلي اتيلن با خلوص 60 درصد

PE100 پلي اتيلن با خلوص 60 درصد

قیمت لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن با توجه به مواد اولیه ای که برای ساخت آنها استفاده می شود به دو دسته لوله پلی اتیلن PE80 و PE100 تقسیم بندی می شوند (لوله پلی اتیلن PE63 دیگر تولید و عرضه نمی شود .

این نوع از لوله پلی اتیلن به دلیل دانسیته کم دارای وزن و ضخامت بیشتری نسبت به دو نوع دیگر می باشد و همین علت باعث وزن بالای این گرید از لوله پلی اتیلن می باشد که تولید آن بسیار پرهزینه بوده و مقرون به صرفه نمی باشد.

این مواد اولیه از ترکیبات نفتی جداسازی می شوند و به همین دلیل قیمت روز لوله پلی اتیلن رابطه مستقیم با قیمت جهانی نفت دارد.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوله پلی اتیلن میزان ترکیب مواد اولیه با گرانول ها یا کامپاندهای حاصل از آسیاب لوله های مصرف شده است. میزان خلوص مواد به کار رفته در هر نوع لوله با توجه به اندازه و نوع کاربرد آن متفاوت است و این اختلاف باعث تغییر در قیمت لوله پلی اتیلن می گردد.